woensdag 28 mei 2008

28 mei: Innovatie


Innovatie is een hot topic. Niet alleen in de bibliotheekwereld, maar binnen alle organisaties. Om te overleven, moet je innoverend denken, vernieuwende dingen doen, net dát tikkeltje extra bieden dat je concurrenten nu net niet kunnen. Hamvraag is: hoe pak je dit in godsnaam aan? Gezien het zo'n hot topic is, wordt daar uitgebreid over nagedacht, gepalaverd en geschreven. Er worden grootse theorieën bedacht en verkondigd, maar daarmee heb je 't nog niet gerealiseerd in de praktijk!

Innovatieve ideeën spuien is één ding, ze daadwerkelijk uitvoeren én er als organisatie beter van worden, is nog iets heel anders.

Vorige week, tijdens het bezoek van de KB-Trainees, gaven Richard en ik een uiteenzetting over hoe Anet denkt over innovatie in onze bibliotheek. Wij zijn van mening dat bij het doorvoeren van innovatie onze gebruiker centraal moet staan,
'user-driven innovation' dus. Onze gebruiker moet er beter van worden!

En niet enkel nu, maar ook op de lange termijn. Innovatie moet goed functioneren, het moet passen binnen de organisatie, het moet geschoeid zijn op maat van onze gebruiker, en het moet ook duurzaam zijn.

Ook over hoe je dit best aanpakt, hebben we zo onze ideeën. In onze ogen is innovatie iets dat je weldoordacht moet aanpakken, en is een innovatief proces dan ook vaak een traag proces. Goede, blijvende innovatie is veel méér dan enkel de nieuwste IT-tool lanceren. Innovatie is veeleer het vertrekken van vertrouwde, goed functionerende technologieën en deze aan de hand van nieuwe ontwikkelingen tot een hoger niveau brengen.

We staan hierin niet alleen. Zo las ik een recente blog-post over innovatie in wetenschappelijke bibliotheken. De auteur schrijft ondermeer "innovation is finding new ways of creating value and bringing them to life. (Simple and elegant!) It’s not about inventing something new and it’s not about making big changes at your library at a pace that makes heads spin."

Zijn inspiratie haalt hij onder andere uit een artikel over 'Innovation in Organizations in Crisis' en uit recente interviews met Jeff Bezos, niemand minder dan de CEO van Amazon. Ook hij onderstreept het belang van 'user-driven innovation' voor zijn organisatie.

We bevinden ons dus in goed gezelschap, zou ik zo denken ;-)

(tekst: Karen)

Geen opmerkingen: